Blijf werken aan new business; ook als je het druk hebt en het goed gaat met je bedrijf.
Blijf werken aan new business; ook als je het druk hebt en het goed gaat met je bedrijf.
Dit is een belangrijke tip die ik op basis van eigen ervaring wil delen.
Meer dan 10 jaar geleden startte ik mijn bedrijf Value Add.
Vele denken dat het altijd goed is gegaan. Dat is niet waar.
Tot 2015 was ik gewend dat als een traject aan het afronden was er weer een nieuw traject aandiende. Ik had het druk en de omzet was goed.
Door de drukte gaf ik weinig aandacht aan new business. Tsjonge, wat heb ik toen in 2015 de deksel op mijn neus gekregen!
Bij een belangrijke relatie werd ik toen bij de directeur geroepen. Hij vertelde mij dat hij met pensioen ging. “Fijn” vertelde ik hem “heb je verdiend na alle jaren inzet voor de organisatie”.
Drie maanden later zat ik in meeting met het hoofd interne organisatie. Hij gaf aan ook met pensioen te gaan. Natuurlijk vond ik dat ook fijn voor hem. Toch was het mijn tweede ambassadeur die het bedrijf verliet.
En, je voelt het aankomen, kort erop gaf mijn laatste ambassadeur aan een goed voorstel te hebben ontvangen. Ook zij verliet de organisatie.
Zij stelde mij voor aan de opvolger. De opvolger verwachtte zaken die niet bij mij paste. Geen onredelijke zaken echter wel werkzaamheden die energie bij mij weg slurpen. En bij de start van mijn bedrijf heb ik met mijzelf afgesproken géén zaken te doen met energie slurpers. Dat had ik in mijn loondienst tijd al te vaak moeten doen. De samenwerking stopte.
Gelijktijdig ronde ik bij een andere klant een traject naar tevredenheid af.
Deze twee trajecten vergde veel tijd en energie waardoor ik, zoals al genoemd, geen aandacht had voor new business.
Er dienden zich geen nieuwe trajecten aan. Bam, dat deed pijn. De omzet was direct minder en reserves moest ik aanspreken.
Ik had weinig aandacht gegeven aan mijn zichtbaarheid én mijn herkenbaarheid. Bij potentiële opdrachtgevers was ik niet meer “top of mind”.
Dit moest weer opgebouwd worden. En dat kost tijd; een groot deel van 2015 heb ik daar aan moeten werken.
Vanaf 2016 loopt de business opnieuw goed. Met het “Word wereldberoemd in je doelgroep!” programma , wat ik ook andere ondernemers leer toepassen, kwamen de klanten weer naar mij toe.
Duidelijk was dat ik te allen tijde ruimte voor new business activiteiten in mijn agenda moet plannen. Met mijzelf sprak ik af dat het niet meer gebeurd, om welke reden dan ook, dat ik voor new business geen aandacht of ruimte heb.
En dat is de tip die ik een ieder wil meegeven. Maak binnen je bedrijf ruimte voor new business; zorg dat je een plan hebt en dit plan met ritme en routine uitvoert. Hiermee voorkom je dat je geconfronteerd wordt met vermijdbaar omzetverlies.
Realiseer je dat bestaande klanten voor continuïteit in je business zorgen (wees dus goed voor hen!) en dat nieuwe klanten zorgen voor de vitaliteit van je bedrijf. Twee hele belangrijke componenten om succesvol te zijn.
Heb jij weleens meegemaakt dat je te weinig aandacht had voor new business?