Aandacht voor het probleem
Aandacht voor het probleem
Gisteren plaatste ik een artikel over de evolutie van het verkoopvak onder de titel “Stop met verkopen …. Laat bij je kopen!”.
De eerste tip was om te stoppen met overtuigen. Vandaag de volgende tip zodat je kunt stoppen met verkopen.
Kom niet te snel met je oplossing. Luister goed naar de vraag van de klant. Zorg dat je goed begrijpt wat het probleem of de wens betekent voor je gesprekspartner. Dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan. We hebben vaak last van de reparatie reflex.
Heb jij zelf weleens ervaren hoe het is als een gesprekspartner snel jou verteld wat de oplossing is van jouw probleem zonder dat jij het gevoel hebt dat de complexiteit of impact goed wordt begrepen? En als je dat al eens hebt meegemaakt ….. hoe voelde dat? Wat heb je ervaren?
Mijn tip is: sta in het gesprek met je klant uitgebreid stil bij het probleem of de wens. Het is de basis om als expert in je vakgebied ervaren te worden. Hou je reparatie reflex in bedwang?
Meer informatie? Neem dan contact met ons op!